۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۳۷

کتاب‌های درسی و ترویج کتابخوانی/9

کتاب درسی هیچ کمکی به ترویج کتابخوانی نمی‌کند/ بسته کمک آموزشی به جای کتاب در مدارس

کتاب درسی هیچ کمکی به ترویج کتابخوانی نمی‌کند/  بسته کمک آموزشی به جای کتاب در مدارس

مدیرکل دفتر انتشارات و تکولوژی آموزشی به این‌که کتاب‌های درسی نمی‌توانند نقش چندانی در ترویج کتاب‌خوانی داشته باشند اشاره و بیان کرد: کتاب‌های درسی، مهارت خواندن را به بچه‌ها یاد می‌دهند و اشتیاق به مطالعه باید جای دیگری اتفاق بیفتد. به عبارتی، آموزش خواندن با کتاب درسی و لذت خواندن برعهده کتاب‌های غیردرسی است.

محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکولوژی آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر به این‌که کتاب‌های درسی نمی‌توانند نقش چندانی در ترویج کتاب‌خوانی تقشی داشته باشند اشاره و بیان کرد: کتاب‌های درسی، مهارت خواندن را به بچه‌ها یاد می‌دهند و اشتیاق به مطالعه باید جای دیگری اتفاق بیفتد. به عبارتی، آموزش خواندن با کتاب درسی و لذت خواندن برعهده کتاب‌های غیردرسی است.

به گفته مدیرکل دفتر انتشارات و تکولوژی آموزشی، با کتاب فارسی می‌توان اشتیاق به مطالعه را در کودکان افزایش داد اما با کتاب‌های ریاضی و علوم نمی‌توان چنین کرد. این کتاب‌ها، کاملا جنبه آموزشی دارند اما در کتاب فارسی می‌توان شعرها و داستان‌های خوب گنجاند.

ناصری با اشاره به این‌که آموزش غیرمستقیم، موثرتر از آموزش مستقیم است گفت: امروز، مدرسه می‌تواند به وسعت دنیا باشد به این معنی که آموزش در بسیاری از کشورهای دنیا به طور غیرمستقیم اتفاق می‌افتد. مربیان و معلمان ما می‌توانند با روش‌های امروزی آموزش چون نمایش و قصه آشنا شوند و از آن بهره ببرند.

وی به هدف از شکل‌گیری دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، اشاره و بیان کرد: سال 1341، این دفتر شکل گرفت تا با انتشار مجلات«پیک» که پس از انقلاب به«رشد» تغییر نام داد به ترویج مطالعه کمک و کودکان را به خواندن لذت‌بخش و دلخواه، تشویق کند. چون سیستم آموزش رسمی، به خاطر الزامی که در آن وجود دارد، نمی‌تواند برای بچه‌ها لذت‌بخش باشد اما نشریات و کتاب‌های داستانی می‌توانند شیرینی کتاب خواندن را به بچه‌ها بچشانند.

ناصری با اشاره به «روز بدون کیف» در برخی استان‌ها گفت: استان همدان از پنج سال پیش تاکنون، یک روز را به عنوان«روز بدون کیف» اعلام کرده‌اند که در ان روز بچه‌ها با درس و کتاب درسی سروکار ندارند. مجلات رشد را میخوانند و و بازی می‌کنند و قصه می‌گویند و قصه می‌شنوند.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به این‌که 10 سال پیش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش، بر آن شد تا ساماندهی کتاب‌های کمک آموزشی را برعهده بگیرد، اشاره و بیان کرد: همکاران ما در آموزش و پرورش برای این‌که بتوانند برنامه‌های درسی را به خوبی پوشش دهند، باید از اجزا و کتاب‌های دیگر هم بهره ببرند. برای مثال، دشواری‌هایی در توضیح مفاهیم ریاضی یا در درس علوم و جغرافیا وجود دارد. چه اشکالی دارد ما کتاب‌هایی را به بچه‌‎ها معرفی کنیم که این دشواری‌ها را برای آنها آسان می‌کند یا دانش‌آموزان بسیاری هستند که دلشان می‌خواهد سعدی را بهتر و بیشتر بشناسند. ما می‌توانیم کتاب‌هایی را در اختیار بچه‌ها بگذاریم که این نیاز را برآورده کند.

ناصری، حرکت از از کتاب به سمت بسته کمک آموزشی را سیاست وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: ما لوح‌های فشرده‌ای را آماده کرده‌ایم تا بحث شنیداری بچه‌ها تقویت شود. تلاش می‌کنیم تا در کنار کتاب‌های درسی، یک فیلم کمک آموزشی هم وجود داشته باشد. چون فیلم می‌تواند قالب تاثیرگذارتری باشد. کتاب درسی، کتاب و فیلم آموزشی مناسب، نرم‌افزار چندرسانه‌ای، راهنمای معلم، نقشه و... در بسته آموزشی می‌گنجند.

 

کد خبر 2367813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha